Foreningen

Information om grundejerforeningen Lindebjerggård

Vores udstykning er resultatet at en byplanlægning der fandt sted i 1960'erne. Dannelsen af området som sommerhusområde, er velbeskrevet i en bog af kunst- og arkitekturhistoriker, Hans Helge Madsen; "Sommerhuslandskab omkring Liseleje, Melby og Asserbo". Her er uddrag fra en anmeldelse af bogen:

"Forvandlingen af det nøjsomme fiskerleje Liseleje ved Melby og Asserbo, til et område der i dag er erobret af sommerhusfolket, beskrives med megen lokalkolorit. Samtidig får man en masse at vide om, hvordan det mærkelige landskab der er sommerhusenes, er blevet til. Rundt om de to gamle centre i landskabet, Melby og Liseleje, er der inden for de sidste 100 år blevet bygget et væld af sommerhuse. "Om det skete efter 'en plan', er et stort ord at bruge, men i helt tilfældig orden skete det ikke. Det fornemmer man lidt efter lidt, når man på sommerens daglige ture til bager eller strand tangerer eller snitter sig vej igennem de kompakte udstykninger"(fra 'Kort fortalt') Det stadig åbne landskab med grønne kiler ud mod stranden, plantager og overdrev er resultatet af en vellykket fredningsindsats gennem årene, som det er værd at holde fast i.

I 1960'erne blev der truffet beslutning om, hvordan hele landskabet Liseleje-Melby-Asserbo skulle disponeres, beslutninger der stort set har stået ved magt til i dag: "To landskabskiler peger ud mod stranden fra Melby og fra Tollerup, og en landskabsring løber rundt om Melby. Sol og vind blev delt lige mellem ubebygget og bebygget sommerland."

Grundejerforeningen Lindebjerggårds udstykning er fra midten af 1960'erne. Området har oprindeligt været marker. Når man besøger området i dag, er her meget frodigt og tilvokset, men billeder fra starten viser sommerhusbyggeri på meget bare udstykninger. Datidens regler påbød at sommerhuse skulle være under 50m2. Derfor er mange af husene i dag præget af tilbygninger.

Nedenfor ses et par billeder fra Lindebjerghøj, bakken der ligger på den anden side af Lindebjergvej, lige overfor vores udstykning.

Lindebjerghøj

Tæt på vores grundejerforening

Adskilt af lindebjergvej, ligger vores område for foden af det naturskønne Lindebjerghøj